Välkommen till Opticronologen

På den här bloggen kommer vi att dela med oss av våra erfarenheter med Opticrons kikarmodeller. Genom Getteröbutiken och Opticron så har vi under 2015 fått möjligheten att recensera tre olika kikare och berätta om våra tankar kring våra fågelupplevelser genom Opticrons linser. Till det kommer en hel del bilder och en rejäl dos vardagspoesi.

måndag 7 september 2015

Att använda Opticronkikare i fältarbetet

Ett par trevliga arbetskamrater i brist på den äkta varan.

Under sommaren har jag studerat fiskgjusars rörelser vid en sjö intill ett vindkraftsområde. I arbetet har jag använt handkikaren Opticron Verano BGA HD 10x42 och den lilla tubkikaren Opticron MM3 60 med zoomokular (15-45x). Det som har slagit mig är att jag på senare år blivit alltmer tacksam över använda en lättare handkikare. Att ha en tyngre handkikare runtom halsen kan vara jobbigt i längden. Veranon har gjort ett bra jobb i sommar, den är ljusstark och anpassar sig näst intill perfekt till mina glasögon när jag fäller ner musslorna på kikarens okular helt och hållet. Dessutom är det en kikare som man orkar hålla länge eftersom den ändå är så pass lätt (738 gram), särskilt i det här jobbet där det är viktigt att titta på fiskgjusarnas rörelser under lång tid. Det är lite som när jag letar lammstek i matbutiken – en stek på 738 gram räcker inte långt – den är nämligen alldeles för lätt! Tvärtom är det när vi kommer till handkikare.


Den lilla tubkikaren Opticron MM3 60 presterar
oväntat bra.
Tubkikaren har också gjort ett bra jobb. I början tog det lite tid för mig att vänja mig vid att få in fåglarna i synfältet och zoomokularet kändes lite trögt, men det löste sig efterhand. Kikaren är dessutom otroligt lätt att ta med sig, det är väldigt tacksamt ute i terrängen. Det går att dokumentera fåglar igenom tubkikaren med digitalkamera, bara de är på lagom avstånd. På längre avstånd > 2 km är inte tuben fullt lika bra som de större varianterna, men oftast klarar man sig ju ändå då de flesta fåglar visar sig på betydligt närmare håll. Det är luft emellan skärpeinställaren och själva tubkikarkroppen, detta skulle kunna vara en nackdel om den råkar få en hård stöt. Skärpeinställningen är uppdelad på två rattar - grovskärpa och finskärpa. Den förstnämnda funkar alldeles utmärkt att ställa in skärpan med, men den som ställen in finskärpan är i mitt tycke alldeles för lös. Det skulle vara bra om den var något trögare så att man själv hinner med och se vad som händer.

På det stora hela får både handkikaren och tubkikaren klart godkänt som arbetsverktyg i fält. Jag kan rekommendera andra fågelinventerare och naturintresserade att använda ovan nämnda utrustning. Ni kommer ha mycket pengar över till annat roligt istället. Besök Getteröbutiken & Kikarshopen i Varberg eller gå in på butikens hemsida: http://getteron.com/ om du är intresserad av att inhandla en kvalitetskikare till ett mycket bra pris.
 /Christopher Gullander


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar